· 

Wat te posten op Instagram voor je bedrijf?

Wat te posten op Instagram voor kleine ondernemers?

Instagram is het platform dat je tegenwoordig niet kan missen als ondernemer. Steeds meer mensen maken een account aan op dit social media platform, en dat is ook niet zo gek. Inmiddels maken miljarden mensen gebruik van Instagram, en daarom kun je er zeker als ondernemer een groot publiek mee bereiken. Het maakt niet uit of je een grote ondernemer bent, of een kleine, Instagram is de plek waar je zichtbaar op moet zijn.

Uiteraard moet je wel zorgen dat je Instagram pagina de juiste informatie bevat, en dat je de juiste informatie deelt. Alleen dan krijg je de likes binnen van het juiste publiek. Krijg likes op Instagram door ze te kopen, maar volg ook onderstaande stappen om de juiste pagina op te zetten en het juiste publiek te bereiken. Waar moet je op letten als je gaat posten als kleine ondernemer?

 

Een Instagram feed voor kleine ondernemers

Als je je Instagram feed onder handen wil nemen, of net begint, dan zijn onderstaande tips zeker van belang. Neem ze goed door en pas ze toe op je feed, zodat je het juiste publiek bereikt

Houd je feed op orde

Zit je al een tijdje op Instagram als kleine ondernemer? Dan is het handig om af en toe een grote schoonmaak te houden op je feed. Bekijk of alle posts die erop staan nog nuttige informatie bevatten of dat ze moeten worden verwijderd. Bekijk ook gelijk of je feed er uitnodigend uitziet, en of je het juiste publiek ermee trekt. Ziet iedereen die op jouw pagina terecht komt gelijk wat je doet als ondernemer?

Maak gebruik van trends

Zorg dat je op de hoogte blijft van de trends op Instagram, zodat je hier op in kan haken. Gebruikers op Instagram zoeken hier namelijk ook op, dus grote kans dat jouw pagina hierdoor sneller bij je publiek terechtkomt. Let er ook op als er bijvoorbeeld een speciale dag plaatsvindt, zoals ‘nationale vriendinnendag’. Kun je hier op inspelen als ondernemer? Verkoop je bijvoorbeeld sieraden? Dan kun je een leuke actie doen voor deze dag, door een speciaal setje aan armbanden of kettingen met korting te verkopen aan vriendinnen.

Zet een winactie op

 

Een winactie heb je vast en zeker al eerder voorbij zien komen op Instagram. Dit is dan ook een veel gebruikte actie door ondernemers, maar ook door bijvoorbeeld influencers. Door een winactie te organiseren komt je pagina sneller terecht bij je publiek, zeker als je ervoor zorgt dat je volgers een handeling moeten verrichten. Vraag bijvoorbeeld of ze de post in hun story reposten, zodat ze meer kans maken om te winnen.

Laat je volgers zien wat je achter de schermen doet

Steeds meer kleine (of grote) ondernemers laten aan hun volgers zien waar ze achter de schermen mee bezig zijn. Dit is hartstikke interessant voor de volgers, zeker als er een verhaal achter je bedrijf zit. Vertel bijvoorbeeld waarom je het bedrijf in eerste instantie hebt opgezet, en hoe je bepaalde producten maakt. Dit kun je doen in je stories, maar het is ook leuk om hier een creatieve reel van te maken. Zorg dat de reel tekst bevat, zodat de gebruikers duidelijk zien waar de reel over gaat. Dan komen we ook gelijk bij het volgende punt.

Plaats Instagram reels

Instagram reels kunnen tegenwoordig niet meer missen op je feed. Hierdoor kun je zeker als kleine ondernemer sneller viraal gaan. Zorg er uiteraard voor dat je reels post die bij je bedrijf passen, en die uitstralen wat je doet en wat je verkoopt. Je kunt af en toe ook een grappige reels posten, bijvoorbeeld als er per ongeluk wat mis gaat achter de schermen. Zorg er wel voor dat het professioneel blijft.

Om de beste reels te posten kun je overigens ook gebruik maken van  bepaalde apps, zoals CapCut. Je kunt dan leuke effecten toevoegen aan de reels, of leuke fonts die erbij passen. Zorg er wel voor dat je voor elke reel hetzelfde font gebruikt, zodat het één geheel blijft.

Laat je team zien aan je volgers

Volgers vinden het hartstikke leuk om te zien wie er allemaal in je team werken, als je die hebt uiteraard. Het kan ook zijn dat je als kleine ondernemer alleen werkt, maar wellicht heb je 1 of 2 medewerkers in je team. Stel ze voor, vertel wat over ze en laat zien wat hun dagelijkse werkzaamheden zijn voor je bedrijf. Dit maakt het allemaal wat persoonlijker voor de volgers. Zo is het bijvoorbeeld ook leuk om de week elke keer te beginnen met een leuk filmpje in je stories, gemaakt door één van de werknemers. In dit filmpje kunnen ze bijvoorbeeld vertellen welke werkzaamheden er deze week allemaal gaan plaatsvinden.

Houd het laatste nieuws van Instagram in de gaten

Zorg er altijd voor dat je het laatste nieuws van Instagram in de gaten houdt. Hier kun je dan ook je posts op aanpassen. Zo kun je bekijken welke nieuwe updates er zijn, zodat je hier direct op kunt inspelen. Vaak worden er ook handige tips gegeven als je het laatste nieuws bekijkt, bijvoorbeeld over hoe je de meest interessante reels kunt creëren of hoe je de Instagram stories interessant kunt houden voor de kijkers.

Gebruik een tool om posts in te plannen

Consistentie is key. Het is dus belangrijk dat je vaak actief bent op je Instagram pagina, en het is nog beter dat je volgers weten op welke dag je iets post. Daarom is het handig om een bepaalde app te gebruiken, waarmee je posts in kunt plannen. Alle posts die je bijvoorbeeld de aankomende maand wilt plaatsen, voeg je dan toe in deze app en je bepaalt zelf op welke dag en tijdstip de post wordt geplaatst.

Het handige van zo’n app is dat je zelf ook niet kan vergeten om de post te plaatsen, want dat wordt voor je gedaan. Hierdoor scheelt het jou ook weer tijd en werk. De tijd die je overhoudt kun je weer gebruiken om nieuwe inspiratie op te doen voor de posts van de aankomende maand.

Hopelijk heb je als ondernemer wat aan deze tips, en merk je binnen no time dat je meer volgers krijgt, wat uiteraard weer leidt tot meer klanten. Social media op de juiste manier gebruiken is belangrijker dan ooit, en jij kan dit ook! Begin vandaag nog met het uitvoeren van deze stappen, laat je bedrijf online groeien en word een succesvolle ondernemer. En als je uiteindelijk zelf geen tijd meer hebt voor de social media, dan kun je er natuurlijk altijd iemand voor inhuren!

Volg jij mij al op Instagram?

Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Claire (vrijdag, 30 september 2022 14:43)

    Ik heb het ook weleens overwogen; volgers kopen op Insta. Helemaal omdat je pas mee lijkt te tellen vanaf 10k volgers. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan en ervoor gekozen om Insta een beetje te laten voor wat het is. Ik word er namelijk best onzeker van.

  • #2

    Tessa (zaterdag, 01 oktober 2022 18:50)

    Handige tips. Ik geloof niet in het kopen van volgers. Ik denk dat bedrijven ook wel kijken naar hoe de interactie met jouw account is. Het is vreemd als je 10K volgers hebt, maar bijna geen interactie met je content

  • #3

    Patricia Heres (zondag, 02 oktober 2022 11:32)

    Goede tips. Het kopen van volgers daar heb ik nooit zo over nagedacht. Ik ben meer van de "echte" volgers die mijn profiel uit zichzelf volgen omdat ze mij willen volgen. Voor mijn blog had ik overigens nog geen profiel aangemaakt, dus dat heb ik net gelijk even gedaan.

  • #4

    Mandy Eggens (zaterdag, 08 oktober 2022 11:04)

    Ik heb instagram, ik deel mijn blogs er maar heb hem niet specifiek voor mijn blog. Ik plaats gewoon alles van mijn dagelijks leven :)

  • #5

    Gera (vrijdag, 21 oktober 2022 11:58)

    Een nuttige blog om te lezen. En ja misschien moet ik toch eens aan het maken van reels geloven. Ik vind dat toch een dingetje ;).

  • #6

    Nicole Orriëns (woensdag, 26 oktober 2022 10:33)

    Ik geloof niet dat ik je al volg op Instagram, maar dat is meer omdat ik nogal slecht ben met Instagram. Ik vind bloggen veel fijner.