· 

Hoe voorkom je dat je gaat piekeren in bed?

Hoe voorkom je dat je gaat piekeren in bed?

Voor je gezondheid is het belangrijk om goed te slapen. Maar door sommige omstandigheden kun je soms moeilijker in slaap komen. Je ligt in bed en alles gaat door je heen, je ligt te piekeren. Gedachtes gaan door je hoofd over belangrijke en onbelangrijke zaken. Je kunt er niks mee, het enigste wat je wilt is in slaap vallen. Hoe voorkom je dat je gaat denken in bed?

hoe voorkom je piekeren in bed?

De gouden tip: Slaapmeditatie

Door trauma omstandigheden kwam ik slecht in slaap. Terwijl iik bekaf was en echt wilde slapen. Ik ben begonnen met de verzwaringsdeken. Hierbij werden mijn armen en benen erg zwaar van, waardoor ik al snel wilde rusten. Maar mijn koppie bleef vaak nog actief. Het werd tijd om de slaapmeditatie app. uit te proberen. Op mijn telefoon kwam ik terecht bij de Insight Timer.  De applicatie is niet alleen te gebruiken om in dromenland te komen. Maar ook is er keuze uit mediteren, rustige muziek en er is een apart gedeelte voor kinderen. De applicatie is gratis en wil je meer keuze hebben dan kun je ook voor een betaalde gaan. Maar eigenlijk is dat niet nodig want er is een heel ruim aanbod. Je kunt de applicatie instellen op tijd.  Van heel kort minimaal twee minuten tot ruim een uur. Als je een (slaap)meditatie gevonden hebt die je als fijn ervaart kun je deze bij het hartje opslaan, en zo creëer je je eigen afspeellijst.

Wat doet meditatie met je hersenen?

Door te mediteren leren je hersenen de aandacht te te richten op een ding tegelijk. Dat kan bijvoorbeeld zijn de aandacht voor de muziek, het verhaal of je te richten op je ademhaling. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je brein na meditatie echt verandert. Met name het hersengedeelte dat te maken heeft met het zintuigelijk waarnemen, zoals je emoties onder controle hebben, besluitvorming. Maar ook je geheugen, leren en met stress omgaan veranderen in positieve zin. Uit onderzoek is ook gebleken dat 40 minuten meditatie per dag al leidt tot veranderingen in de hersenen. Het gaat daarbij om meer vertakkingen en verbindingen tussen de hersencellen, en een betere doorbloeding. Daardoor is gebleken dat de emoties en de concentratie meer in balans is.

Mijn ervaring

Ruim een jaar geleden heb ik deze applicatie uitgeprobeerd. Ik kon toen nog geen twee minuten rustig liggen. Ik vond het moeilijk om me te concentreren. En ik haakte al snel af. Waarom vraag je je af? Nou er zitten ook meditaties tussen die ik ervaar als nogal zweverig. Zoiets van: "Ga naar een ander nu, en luister naar het binnenste van je lichaam" Niet helemaal mijn ding.

 

Sinds kort de applicatie opnieuw op de telefoon gezet. En na een beetje geduld kwam ik erachter dat er heel veel opstaat van mindfulness. De een neemt je mee naar de zee (geluid& ontspanning) en laat je daar tot rust komen, de ander doet een bodyscan. Het is in het begin dus even uitzoeken, wat jou het meeste aanspreekt. Waar ik de eerste keer voor hooguit 5 minuten ging, omdat ik me niet kon ontspannen. Heb ik nu door ervaring geleerd dat ik juist een sessie van een half uur moet nemen, want de eerste 10 minuten moet ik echt mijn gedachtes omzetten tot niks doen, daarna kom ik in een ontspannen fase.

 

Ik gebruik de applicatie en de verzwaringsdeken nu elke dag voordat ik ga rusten. Niemand mag me dan storen. Ik ga kalm in bed  liggen met mijn oortjes in, en heel langzaam ga ik toch naar de andere wereld. De wereld waar je bijna inslaap valt. Ik heb geen last meer van piekeren maar val als een blok in slaap. Misschien heb je ook interesse in tips goede nachtrust.

 

Gebruik jij wel eens een slaapmeditatie applicatie?

Reactie schrijven

Commentaren: 28
  • #1

    Jasmina (vrijdag, 12 maart 2021 08:58)

    Handige tips! Ik ben echt een piekerkoningin... dus maar even kijken of ik hiermee aan de slag kan....

  • #2

    Felice Veenman (vrijdag, 12 maart 2021 10:19)

    je brengt me op ideeen, ik zou echt weer mijn meditatie technieken moeten toepassen!

  • #3

    Nicole Orriëns (vrijdag, 12 maart 2021 10:31)

    Heel soms, maar ik slaap gelukkig meestal wel goed. Meditatie helpt inderdaad zeker voor een goede nachtrust.

  • #4

    Nicole Orriëns (vrijdag, 12 maart 2021 10:35)

    Ik mediteer overigens vooral 's ochtends. Na het hardlopen, terwijl ik hoelahoep, met Headspace!

  • #5

    Mieke | Miek's Mind (vrijdag, 12 maart 2021 10:48)

    ik pieker nog wel eens in bed, meestal het moment dat ik niets te doen heb en de dag ga herhalen of na ga denken over morgen. maar meditatie is echt niets voor mij

  • #6

    ingrid (vrijdag, 12 maart 2021 15:17)

    ik ga soms even lekker relaxt in bad liggen. slaap je als n roosje

  • #7

    Saskia (vrijdag, 12 maart 2021 16:30)

    gelukkig heb ik weinig problemen met in slaap vakken. maar als dan werken de bodyscan en slaapverhalen bij mij vaak heel goed. Vond het alleen jammer dat ik voor die app die ervoor had moest gaan betalen na een tijdje :(

  • #8

    LindaSchrijft (vrijdag, 12 maart 2021 19:41)

    Ik schrijf zoveel mogelijk op, dan kan ik ook niks vergeten en is het uit mijn hoofd. Daar pieker ik vaak over. Verder nooit een app gebruikt om in slaap te vallen.

  • #9

    Corrina Wassenaar (zaterdag, 13 maart 2021 11:48)

    Heel af en toe als ik het te druk op werk had kan ik piekeren over hoe de volgende werkdag moet zijn
    Maar in zijn algemeenheid slaap ik perfect

  • #10

    Melanie Hoogvliet (zaterdag, 13 maart 2021 15:19)

    Ik heb ze allemaal geprobeerd. Mediteren, geen telefoon etc 30 minuten voor het slapen gaan maar ik ben en blijf een piekeraar. Onbewust gebeurd het zelfs.

  • #11

    Jouvence (zaterdag, 13 maart 2021 17:49)

    Handige tips geef je! Ik ben helaas een mega piekeraar en het liefst als ik in bed lig natuurlijk.

  • #12

    Frederique (zaterdag, 13 maart 2021 18:03)

    Nooit naar dat soort apps gekeken eigenlijk. Kan me goed voorstellen dat je even nodig hebt om erin te komen!

  • #13

    Tessa (zaterdag, 13 maart 2021 18:59)

    Dat klinkt interessant. Als ik pieker, schrijf ik al mijn gedachtes op. Dat helpt bij mij heel erg. Of de vraag stellen: kan ik hier nu, op dit moment, wat aan veranderen? Vaak is het antwoord nee

  • #14

    Nienke | Mamameteenwolkje (zondag, 14 maart 2021 11:28)

    Ik vind het ook erg fijn om even te mediteren of yoga te doen voor ik ga slapen. En ik gebruik in de winter altijd een wollen deken bij op het dekbed, dat werkt ook een beetje als verzwaringsdeken. Erg fijn!

  • #15

    Wanda (zondag, 14 maart 2021 11:49)

    Ik heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd maar een vriendin van mij doet het wel regelmatig en vindt het echt de manier om in slaap te vallen.

  • #16

    Patriciakleijn (zondag, 14 maart 2021 13:10)

    Ik pieker ook altijd in bed heb daar verder eigenlijk nooit wat aan gedaan, meestal scroll ik nog ff over fb en dan hopen dat het zakt

  • #17

    Amy (zondag, 14 maart 2021 17:15)

    Ik mediteer niet echt met een app, maar als het me niet goed lukt om uit mijn hoofd te raken, dan doe ik wel ademhalingsoefeningen en dat helpt vaak enorm.

  • #18

    Melissa krijns (zondag, 14 maart 2021 17:24)

    Zelf gebruikt ik nu bijna een jaar een verzwaringsdeken en dat heeft bij mij veel geholpem

  • #19

    Lizette Brands (maandag, 15 maart 2021 09:00)

    Slaap meditatie vind ik ook zo’n fijn! Daarmee laat ik het piekeren meestal wel los.

  • #20

    Cynthia (maandag, 15 maart 2021 10:26)

    Ik lees vaak voor het slapen of mijn man en ik doen een spelletje. Meditatie doe ik zelf meer overdag om mijn hoofd even een lekkere time-out te geven.

  • #21

    Claudia (dinsdag, 16 maart 2021 11:16)

    Ik ben een erg slechte slaper maar sinds kort gebruik ik CBD olie om rustig te worden! En dat gaat tot nu toe erg goed

  • #22

    Nicole Orriëns (dinsdag, 16 maart 2021 11:23)

    Dingen opschrijven wil ook nog wel eens helpen tegen piekeren is mijn ervaring. Net alsof het dan een beetje uit je hoofd is, als het op papier staat.

  • #23

    Caroline (dinsdag, 16 maart 2021 18:11)

    Ik val altijd als een blok in slaap maar midden in de nacht ben ik dan klaar wakker en dan begint het gemaal in mijn hoofd. Je tips ga ik onthouden!

  • #24

    rachel (woensdag, 17 maart 2021 08:45)

    helaas werkt niks voor mij en slaap al 16 jaar niet ;) teveel pijn en voorheen kon ik nog wel een rondje buiten doen maar ja avondklok he :(

  • #25

    Rory (donderdag, 18 maart 2021 09:55)

    Ja! Ik luister al jaren naar de affirmaties van Louise Hay terwijl ik lees in mijn e-reader met goed licht. Sinds een paar maanden luister ik erna naar de slaaphypnose van Menno Bandini (Spotify) en dat is zó'n uitkomst. 9 van de 10 keer word ik wakker in stilte en met dopjes nog in mijn oren terwijl ik mij afvraag waarom het stil is. Juist, omdat ik in slaap ben gevallen tijdens de slaaphypnose. Hele fijne soort van meditatie. Ook als je niet meteen in slaap valt helpt het mij zeker om erna makkelijker in en door te slapen.

  • #26

    Manon (donderdag, 25 maart 2021 14:59)

    Word je dan niet helemaal weer wakker als je je oordopjes uit moet doen en telefoon weg legt?

  • #27

    Mandy (zondag, 18 april 2021 14:13)

    Ja piekeren is lastig in bed, helemaal niet leuk! Soms leen ik de verzwaringsdeken van mijn moeder en dat is wel echt heerlijk

  • #28

    Claire Richardson-van Vrijberghe de Coningh (donderdag, 22 april 2021 09:31)

    Wat leuk dat je yoga nidra noemt. Voor de coronacrisis gaf ik hier regelmatig les in. Zo'n prachtige methodiek!